Processledande analytiker

Vi söker fler processledande analytiker till vårt team. Är du en driven och samarbetsorienterad analytiker som vill öka och tillgängliggöra kunskaper om arbetsmiljö i samhället? Vill du arbeta med processledning och kunskapssammanställningar i nationella och internationella nätverk i forskningssammanhang som präglas av utveckling och förändring? Då kan jobbet som processledande analytiker hos oss vara något för dig!

  • Sista ansökningsdag

    6 januari 2020

  • Anställningsform

    Tillsvidare, heltid. Vi tillämpar 6 månaders provanställning

  • Tillträde

    Snarast, enligt överenskommelse.

  • Lönesättning

    Månadslön med individuell lönesättning. Myndigheten praktiserar förtroendearbetstid för samtliga anställda. Arbetssättet på kontoret är organiserat i team som förutsätter att medarbetare är på plats i Gävle en stor del av tiden, samtidigt som arbetet kan innebära resor inom och utanför Sverige.

  • Ansök

    Tänk på att din ansökan blir allmän handling. Det innebär att vem som helst har rätt att begära att få ta del av innehållet.

    Sista ansökningsdag har passerat.

Vårt uppdrag

Myndigheten för arbetsmiljökunskap är en nyinrättad statlig myndighet med säte i Gävle. Vi har till uppgift att skapa förutsättningar för ett friskt, glädjefyllt och hållbart arbetsliv genom att vara ett nationellt kunskapscentrum för frågor som rör om arbetsmiljö. Myndigheten ska på nationell nivå sammanställa och tillgängliggöra forskningsbaserad kunskap om arbetsmiljö, utvärdera och analysera effekter av statliga reformer, följa och främja kunskapsuppbyggnad om arbetsmiljöfrågor både inom EU och andra länder samt arbeta med frågor kopplade till företagshälsovårdens utveckling.

Dina arbetsuppgifter

Vi rekryterar nu en eller flera analytiker för arbete med ett flertal varierande uppgifter av projekt- och processledande, utredande, analyserande och samordnande karaktär. Arbetet innebär att du deltar i arbetet att både tolka regeringsuppdrag och bidra till myndighetens egeninitierade projekt, formulera frågeställningar och anlita externa forskare och experter för tidsbegränsade uppdrag för framtagande av kunskapssammanställningar inom arbetsmiljöområdet. Ett av uppdragen innebär till exempel att följa och främja företagshälsovårdens utveckling.

Dina arbetsuppgifter kan även innebära att författa utredningar och rapporter. Ditt arbete resulterar i vetenskapliga kunskapsunderlag och riktlinjer till nya stödmaterial, analysrapporter, utvecklingsprocesser, reformer och beslut på olika nivåer och till olika aktörer inom arbetsmiljöområdet. Du kommer att ha ett nära samarbete med myndighetens övriga processledande analytiker och kommunikatörer. Samverkan med externa aktörer på nationell och internationell nivå är en stor del av arbetet. Arbetet syftar till att ta fram forskningsbaserad kunskap om arbetsmiljö som ska komma till praktisk nytta i arbetslivet. Beroende på tidigare erfarenhet och kompetensnivå leder eller deltar du i processledning av och i samverkan med vetenskapligt flerdisciplinära expertteam för framtagande av kvalitetssäkrade kunskapssammanställningar.

Kvalifikationer

För att lyckas i arbetet har du flera års erfarenhet, helst inom statlig sektor, av projektledning inom forskning, utvärdering eller annan analytisk verksamhet. Du har god kännedom om och erfarenhet av kvantitativa eller kvalitativa forskningsmetoder och det är en fördel om du har bedrivit forskningsprojekt. Vi ser gärna att du har kunskap om och erfarenhet av kontakter med olika aktörer inom arbetsmiljöområdet. Du har akademisk examen på avancerad nivå inom relevant kunskapsområde, t ex samhällsvetenskap eller humaniora. Vi ser gärna att du har examen inom forskarutbildning (licentiat eller doktorsexamen).

Rollen som processledande analytiker kräver att du är självständig och ansvarstagande, att du är noggrann och har en förmåga att anlägga ett brett perspektiv inom arbetsmiljöområdet. Som person är du analytisk, driven och rapporterar med hög kvalitet inom givna tidsramar. Du har mycket god samarbetsförmåga och ser värdet av samverkan med andra för att nå goda resultat. Din goda kommunikativa förmåga gör att du uttrycker dig välformulerat och tydligt i tal och skrift, såväl på svenska som på engelska, och du är mån om att mottagaren uppfattar budskapet.

Vi värdesätter att du tillför en yrkesbakgrund som vidgar myndighetens perspektiv och gruppens gemensamma kompetens. Här avses såväl personliga erfarenheter som
kunskaper och arbetslivserfarenhet. Eftersom myndigheten fortfarande befinner sig i ett uppbyggnadsskede, med en förestående omorganisering av verksamheten, är det viktigt att du tycker om att bidra i utveckling och förändring. Vi är en liten myndighet med ca 15 medarbetare, varför vi kommer att värdera personliga egenskaper högt.

Så gör du för att ansöka

Välkommen med din ansökan bestående av CV och ett personligt brev senast 2020-01-06. Sänd din ansökan till jobb@mynak.se och märk den med D-nr. 19/00216. Myndigheten behandlar alla ansökningar i enlighet med GDPR.

Om du har några frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Sofia Bernhard (HR-ansvarig), 026-14 84 18, eller om arbetets innehåll Annette Nylund (analytiker), 026-14 84 17. Vår fackliga representant är Christer Gustafsson (SACO), 076-827 44 72.

Myndigheten för arbetsmiljökunskap strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. I rekryteringsprocessen har vi tagit ställning till samarbetspartners och annonsvägar och undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Arbete med den interna arbetsmiljö

Det pågår ett arbete med den interna arbetsmiljön inom myndigheten. Som en del i det arbetet har vi genomfört en kartläggning av den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.
Läs mer – Kartläggning arbetsmiljö, slutrapport